vrijdag 11 april 2014

Tandwielen



Sinds kort ben ik lid van Slipstream geworden, leuke club met aardige slotrace fanaten. Maar als je mee wilt rijden moet je wel materiaal hebben dat geschikt is dus ben ik gestart met het ombouwen van mijn Porsches voor de classic de 917K van NSR en voor groep C de 962 van Slot It. Met de hulp van de heren Altena en ook andere leden, kom ik steeds een stapje verder. Vandaag was ik op zoek naar de juiste tandwielverhouding, maar hoe werkt het ook weer. In een grijs verleden wel eens gehad tijdens werktuigbouwkunde maar toch maar even opgezocht. Onderstaand een beschrijving, voel je vrij om te reageren als er zaken anders of beter kunnen.

Het vermogen wordt overgebracht van de motor naar de achteras via de tandwielen. De overbrengingsverhouding is de verhouding tussen het aantal tanden op het kleine tandwiel, de pinion en het aantal tanden op het grote tandwiel, zoals een crown (voor inline motoren), spur (voor Sidewinder motoren), of anglewinder tandwielen (voor anglewinder motoren).


Voorbeeld:
Bij een overbrengingsverhouding (ratio) 9/27 (9 tanden op het pinion, en 27 op de bijv. de crown), is de verhouding als 1:3. In deze configuratie moet de motor 3 maal draaien om 1 keer de wielen rond te draaien.

Lagere Gear Ratio; Hoe hoger het getal van de overbrengingsverhouding hoe sterker het rem gedrag en de acceleratie, hoe lager de topsnelheid. Voorbeeld: een overbrengingsverhouding van 8/38 (4.75) is lager dan 9/36 (4.0). Dus 4.75 leidt tot beter rem gedrag en acceleratie maar minder topsnelheid.

Hogere Gear Ratio : Hoe lager het getal van overbrengingsverhouding hoe hoger de topsnelheid maar minder acceleratie en rem gedrag. Voorbeeld: een overbrengingsverhouding van 11/38 (3.45) is hoger dan 10/36 (3.6). Dus 3.45 leidt tot een hogere topsnelheid maar minder acceleratie en rem gedrag.

Om samen te vatten :
Voor een betere acceleratie en remmen , verminderen de ratio: minder tanden op het pinion, meer op de crown, spur, of anglewinder . Dit type configuratie is ideaal voor tracks met veel scherpe bochten .

Voor meer topsnelheid, verhoging van de ratio: meer tanden op het pinion en minder op de crown, spur, of anglewinder. Dit type configuratie is ideaal voor tracks met lange rechte stukken .

Op de site van Slipstream onder het techniekhoekje staat een bestandje om je ideale overbrenging te berekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten