maandag 28 januari 2013

Vergane glorie Circuit Reims



Vandaag was ik bij de garage en tijdens het wachten, onder het genot van een kop koffie, las ik een artikel over een aantal vrijwilligers dat bezig is het oude circuit van Reims in ere te herstellen. Als je goed kijkt zie de gelijkenissen met de miniaturen van Scalectrix uit de jaren '60, toeval?



Reims is een van de meest bekende race-ciruits gelegen op de openbare weg. Het werd voor de eerste keer gebruikt in 1925 tijdens de Grand Prix van de Marne. Het was gelegen ten westen van het stadje Gueux en ging voornamelijk over landelijke wegen in de vorm van een driehoek. Slipstreamen was erg belangrijk op het circuit met zijn drie lange rechte stukken. In 1932 werd er voor het eerst een Grand Prix van Frankrijk gereden. Tazio Novulari werd in zijn Alfa Romeo de winnaar. In de jaren ’30 werd de accommodatie geleidelijk aan uitgebouwd. In 1938 werd de Grand Prix van Frankrijk gewonnen door de Mercedes bestuurd door Von Brauchitsch. Het jaar erna was de snelste een Auto Union, maar helaas brak dan de Tweede Wereldoorlog uit.


    


In 1947 werd het circuit opnieuw gebruikt voor de Grand Prix van Reims. De Maserati bestuurd door Christian Kautz won de eerste race na de oorlog. Het jaar erna was Jean-Pierre Wimille in een Alfa Romeo de winnaar. In 1949 tenslotte won Louis Chiron in een Talbot-Lago.

In 1950 werd Reims uitgekozen om de allereerste Grand Prix van Frankrijk, meetellende voor het wereldkampioenschap te organiseren. Deze race werd gewonnen door Juan Manuel Fangio. Ook in 1951 won Fangio de race. In 1952 daarentegen werd de race gehouden op het circuit van Rouen. In Reims werd er nog wel een race gereden, maar deze telde niet mee voor het Wereldkampioenschap Formule 1. Deze race werd trouwens gewonnen door Jean Behra in een Gordini. In 1953 keerde de Grand Prix van Frankrijk terug naar Reims. Mike Hawthorn won de race. In 1955 werd de race afgelast, wegens het zware ongeval in Le Mans. De racerij werd in vraag gesteld. In 1956 ging de race echter gewoon weer door en werd gewonnen door Peter Collins.

In 1958 won Hawthorn opnieuw, maar de race gaat vooral de geschiedenisboeken in doordat zijn Ferrari teamcollega Luigi Musso er het leven liet. Ook in 1959 was Ferrari er succesvol. Tony Brooks won de race. Jack Brabham werd in een Cooper de winnaar in 1960. In 1961 slaagde Giancarlo Baghetti er in om bij zijn eerste deelname aan een Grand Prix de race te winnen in een Ferrari. In 1963 was de overwinning voor Jim Clark in een Lotus. In de jaren ’60 was de concurrentie voor het houden van de Grand Prix zeer intens. Daardoor duurde het tot in 1966 vooraleer er terug een Grand Prix werd gereden op het circuit van Reims. De toeschouwers zagen een zege van Jack Brabham. Het was de eerste zege voor een Repco motor. Daarna verdween het circuit van Reims van de Internationale kalender ten voordele van het veel modernere Paul Ricard.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten